JUDR. Jiří Chmelarčík a RSDr. Jaroslav Horák, občané města Chebu a Františkových Lázní
se vyjadřují k záměru společnosti TEREA CHEB s.r.o. postavit na Švédském vrchu v Chebu spalovnu komunálního odpadu
Připomínka - doplnění k článku tiskoviny „5+2 dny - Chebsko“ v prvním vydání roku 2013
V týdeníku „5+2 dny“ - Chebsko vyšel pozoruhodný článek k připravované výtopně společnosti TEREA Cheb s.r.o. na Švédském vrchu v Chebu. K dané věci máme několik podstatných informací. Předali jsme je mailem vašemu pracovníku – vedoucímu redakce pro Karlovarský kraj Petru Przeczekovi, aby se informace o připravované výstavbě spalovny na Švédském vrchu v co možná nejkratší době dozvědělo maximum Chebanů a vyjádřili svůj názor.
Uvádíme:
1. TEREA Cheb s.r.o. je z 50ti% majetkem města Chebu a z 50ti% v německých rukách. Proto jeden jednatel je český a jeden německý. Vzhledem k tomu, že kapacita spalovny je předimenzovaná, je předpoklad, že se v Chebu bude likvidovat německý odpad.
2. Ve schvalovacím řízení hraje podstatnou roli odbor životního prostředí Karlovarského kraje. Pikantní je, že dlouholetým českým jednatelem společnosti TEREA byl a je Ing. Václav Jakubík. Tento pán je v současné době uvolněným krajským radním pro životní prostředí. Jde o zřejmý střet zájmů, kdy by se odbor životního prostředí kraje měl sám prohlásit za podjatého vzhledem k výše uvedenému. To se však nestalo.
3. Všeobecný názor chebských občanů není shodný se zájmem TEREA s.r.o. Cheb a převládá stanovisko, že by se odpad měl především ekologicky recyklovat, než spalovat. Veškerá dosavadní úřední řízení byla prováděna zcela bez vědomí občanů a veřejné diskuse.
4. Ing. Václav Jakubík je dlouholetým zastupitelem města Chebu a Karlovarského kraje za KSČM.
V Chebu dne 8.1.2013
JUDr. Jiří Chmelarčík RSDr. Jaroslav Horák
Vyjádření ARNIKY
Arnika – program Toxické látky a odpady
Chlumova 17, 130 00 Praha 3
e-mail: matej.man@arnika.org
www.arnika.org/o-programu
tel./fax: 222 781 471, mobil: 724 114 436
Praha 17. 12. 2012
Vyjádření k oznámení zahájení zjišťovacího řízení k záměru „ZEVO - Závod na energetické
využití odpadu - Cheb“
Na základě oznámení o zahájení zjišťovacího řízení k výše jmenovanému záměru zn.
3545/ZZ/12, provedeného zveřejněním na úřední desce, podává program Toxické látky a
odpady sdružení Arnika (dále jako Arnika – Toxické látky a odpady) níže uvedené připomínky.
Připomínky k zahajovanému zjišťovacímu řízení.
Arnika – Toxické látky a odpady trvá na posuzování záměru v úplném a plnohodnotném
procesu EIA. Záměr má podle nás významný vliv na životní prostředí a obyvatele. Kompletní
proces posuzování EIA podle nás může zajistit adekvátní prostor pro účast veřejnosti
v rozhodování, zpracování dokumentace EIA může také zajistit lepší a přesnější definování
záměru a následně lepší kontrolu nad plněním obsahu záměrů. Současná dokumentace
předložená investorem jako oznámení záměru je ve svém rozsahu nedostatečná, místy
nepřesná a protiřečí si.
Výhrady k dokumentaci oznámení.
Str. 7: Provoz 7.000 hodin ročně je podle nás podhodnocený. Obvykle takové zařízení
pracuje 8.000 hodin ročně. Obáváme se, že může jít o způsob, jak snížit celkově vyšší
kapacitu plánovaného zařízení.
Str. 7: Dokumentace je ve vnitřním rozporu. Na straně 7 a 11 uvádí celkovou maximální
kapacitu 20.000 tun. Prostým vynásobením plánované hodinové kapacity 2,9 t a fondu
pracovní doby 7.000 hodin se však dostane kapacita 20.300 t.
Produkce popela a strusky se v oznámení míchá s popílkem, který bývá produktem
čištění spalin. Celkový objem strusky a popele se nám zdá v porovnání s podobnými
provozy spaloven podhodnocený – při objem 200 kg/hod a provozu 7.000 hodin za rok
by to odpovídalo celkové hmotnosti 1.400 tun za rok. Většinou se tento objem blíží jedné
třetině původně spáleného odpadu (Petrlik and Ryder 2005)očekávali bychom tedy
produkci jmenovaného odpadu kolem 6.000 t. V dokumentaci by měli autoři vysvětlit, jak
k tomuto číslu došli.
Str. 21:“ Před KR bude do odpadního plynu dávkován sorbent III – aktivní uhlí (dále jen
AU) ve velmi jemně mleté konzistenci. Sorbent III (AU) je do odpadního plynu dávkován
pro odloučení vysoce stabilních látek typu PCDD a PCDF a pro odloučení těžkých kovů
(TK). Odlučování látek typu PCDD/F a TK probíhá adsorpcí těchto látek na povrch
sorbentu III.“
Navržený způsob čištění spalin nepovažujeme za nejlepší z hlediska snižování emisí
dioxinů. Například v liberecké spalovně odpadů se podobný způsob čištění spalin
neosvědčil a musel být nahrazen. V dokumentaci by měly být zmíněny případy použití
této technologie a emise dioxinů u takových spaloven.
Str. 38: „...buď bude odvezen na skládku odpadu, nebo bude druhotně využit. Druhotné
využití je preferováno, ovšem je podmíněno trvalou chemicko-fyzikální kontrolou
náhodných vzorků s výsledky, které budou splňovat podmínky pro daný způsob využití.“
Nesouhlasíme s tím, aby se zbytky z čištění spalin druhotně využívaly. Obsahují většinou
vysoké koncentrace toxických těžkých kovů a dioxinů (PCDD/F). V oznámení chybí
celková bilance dioxinů, které budou v zařízení spalováním odpadů vznikat a kolik jich
bude končit mimo jiné právě ve zbytcích z čištění spalin.
Str. 39: V kapitole „EMISNÍ CHARAKTERISTIKA PROVOZU“ se rozebírá spíše imisní zátěž
území.
Není jasné, jakého modelu bylo použito pro výpočet imisní zátěže. Rozptylová studie
nebyla v dokumentech dostupných na internetu. Z prezentace jejích výstupů není
například jednoznačné, zda jde o příspěvek k momentálnímu imisní zátěži v μg či pg/m3
anebo se jedná o jednotky v μg či pg/m3
/rok.
Aby bylo vyhodnocení objektivní, mělo by dojít ke srovnání imisní zátěže plynovou
výtopnou se spalováním odpadů. Troufáme si tvrdit, že spalovna odpadů vychází ve
většině ukazatelů hůře. Půjde přece o náhradu plynu v kotelně Riegerova? Soudíme to z
následujícího textu na str. 78: „Kolik se skutečně ušetří plynu provozem ZEVO, lze tedy jen
odhadnout.“
Myslíme si, že by spalovna měla používat semikontinuální způsob měření emisí dioxinů.
Například systém AMESA je používán v celé řadě spaloven v Evropě (Mayer and
Grümping 2002); (Reinmann and Weber 2010).
Str. 72: Z obrázků zde je patrné, že ve Švýcarsku nestojí žádné zařízení, které by mělo
kapacitu do 25 tisíc tun za rok. Dále je z druhého diagramu patrné, že za Evropou
zaostáváme daleko spíše v recyklaci odpadů než v jejich spalování.
V oznámení chybí hodnocení dopadů záměru z hlediska nejlepších dostupných
technologií podle jejich vyhodnocení v rámci Stockholmské úmluvy. Viz BAT/BEP
Guidelines této úmluvy (Secretariat of The Stockholm Convention on POPs 2008).
Výhrady k záměru samotnému
Nesouhlasíme se záměrem jako takovým. Jeho kapacita je podle nás nadhodnocená
vzhledem k produkci odpadu spádové oblasti a trendům ke snižování produkce odpadu a
zvyšování míry recyklace.
Záměr také nespadá do prioritních oblastí rozvoje odpadového hospodářství, jak jej definuje
POH Karlovarského kraje do roku 2015, který upřednostňuje: ”třídění komunálního odpadu u
zdroje občany i ostatními původci s prioritou následného materiálového využití využitelných a
nebezpečných složek, kompostování odděleně shromážděných odpadů ze zeleně a dalších
komunálních bioodpadů“. POH Karlovarského kraje dále na str. 32 - 33 definuje soubor
opatření, kde výstavba ani podpora ZEVO nikterak nefiguruje.
POH Krlovarského kraje jde podle nás správnou cestou v oblasti zvýšení míry separovaného
sběru odpadu s důrzaem na sběr bioodpadu, dalším prohlobením sběru oddělených složek,
podporou třídících linek a materiálovho využití odpadu.
Arnika namísto spalování odpadu náhradou za zemní plyn navrhuje zaměření na materiálové
využití odpadu – recyklaci, opětovné využití odpadu a dlouhodobé snižování jeho produkce.
Spalování odpadu plýtvá energií i surovinami v odpadu obsaženými.
Realizace navrhovaného záměru pole nás není v regionu potřebná ani účelná.
Matěj Man
vedoucí kampaně „Nespaluj, recykluj!“
sdružení Arnika
Bližší informace o výstavbě spalovny v Chebu
OZNÁMENÍ ZÁMĚRU
podle přílohy č. 3 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí, v platném znění
ZÁVOD NA ENERGETICKÉ VYUŽITÍ
ODPADŮ - CHEB
OZNAMOVATEL:
TEREA Cheb s.r.o.
Májová 588/33
350 48 Cheb
IČ: 635 07 871
Kapacita (rozsah) záměru
Jedná se o malý typ zařízení na energetické využití odpadu. Jeho kapacita je úměrná
místní produkci komunálního odpadu (KO) ze spádové oblasti, tj. z Chebu a okolí
v množství 20 tis. t/rok. Stejný druh zařízení v ČR je např. v Praze - Malešicích s ročně
zpracovaným 320 tis. t tuhého komunálního odpadu nebo v Brně se
zpracovávanými 235 tis. t odpadu. Plánuje se v Komořanech s předpokládanými
150 tis. t KO/rok, nebo v Chotíkově s navrhovanou spotřebou směsného KO 95 tis. t.
Provoz závodu na energetické využití odpadu (ZEVO) se dvěma linkami energetického využití odpadu (EVO 1 a 2) je určen
k energetickému využívání spalitelné složky KO a odpadů obdobných komunálnímuPozn)
.
Cílová projektovaná celková jmenovitá kapacita závodu na energetické využití odpadu (ZEVO) bude 2.900 kg/h a teoretický
tepelný příkon bude 6,7 MW. Hodinové množství výstupního odpadu po spalovacím
procesu je 2 x (150 až 200) kg/h škváry a popílku, feromagnetického materiálu 2 x
28,5 kg a tuhého odpadu z čištění odpadních plynů 2x (60 až 100) kg/h, přičemž je
počítáno s provozem 7.000 hodin ročně.
Roční plánovaný příspěvek tepla bude 111.200 GJ.
Roční celková kapacita spotřeby odpadu bude 20.000 t.
Roční celková kapacita produkce odpadu bude max. 4.200 t a feromagnetického
materiálu 399 t.
Další údaje o záměru:
Užitková plocha: 2.592 m2
Obestavěný prostor: 49.248 m3
Zastavěná plocha nadzemní části: 4.408 m2
Zastavěná plocha podzemní části: 78 m2
Výška komína: 35 m
Kapacita parkoviště: 11 míst
DALŠÍ MOŽNÁ KUMULACE
Projekt také řeší napojení plánovaného areálu závodu na energetické využití odpadu Cheb na silniční síť, přičemž
počítá s nutnou koordinací s projektem rekonstrukce ulice Na Návrší (autor Sudop
Plzeň, DSP). Do úvahy přicházejí dvě varianty: buď nejdříve proběhne realizace ulice
Na Návrší, nebo realizace ZEVO Cheb. Obě varianty vylučují kumulativní vliv. Obdobně
je tomu s dalšími doprovodnými stavbami, jejichž případný souběh s jinými stavbami
bude regulován příslušným stavebním úřadem. Další potenciální vlivy, které by se mohly
v kumulaci s jinými záměry projevit, vzhledem k poloze ZEVO, kapacitě a stávajícímu
způsobu využití daného území a vzhledem k dopravní situaci, nejsou předpokládány.
ZDŮVODNĚNÍ POTŘEBY ZÁMĚRU
ZEVO - závod na energetické využití odpadu bude zpracovávat komunální odpad, který by skončil na skládkách nebo
v lokálních topeništích - jedná se o zbylý odpad po separaci prováděné
v domácnostech, a to po oddělení bio-odpadu, skleněného odpadu, plastů, papíru
eventuelně kovových odpadů, baterií apod. Je nutné brát v potaz, že ne všechny
domácnosti provádějí separaci důkladně a jiná skladba odpadu je z domácností
městských, jiná z venkovských, kde se spotřebuje velká část bio-odpadu na vlastní
zahrady (do kompostu) nebo pro domácí zvířata, papír se spálí atd. Rozdíl je také mezi
domácnostmi s vlastním topením. Některé domácnosti jsou totiž schopny ve svém kotli
pálit i plasty, proto je vliv lokálních topenišť obecně považován za významný negativní
faktor znečišťování ovzduší, který je nutné řešit na republikové úrovni, např. finanční
motivací občanů směřující k pořízení moderních kotlů neumožňujících pálit plasty, nebo
naopak trestáním - zákonnými limity pro tmavost kouře.
KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
ODBOR ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ZEMĚDĚLSTVÍ
Sídlo: Karlovy Vary, Závodní 353/88, 360 21, Karlovy Vary-Dvory, Česká republika, IČ: 70891168, DIČ:CZ70891168,
tel.: +420 353 502 111, https://www.kr-karlovarsky.cz, e-mail: posta@kr-karlovarsky.cz
Váš dopis značka / ze dne Naše značka Vyřizuje / linka Karlovy Vary
3545/ZZ/12 Ing. Podlešák / 2292 22. 11. 2012
Posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb. – zahájení zjišťovacího řízení
záměru zařazeného v kategorii II
Jako příslušný úřad Vám zasíláme kopii oznámení podle přílohy č. 3 k zákonu č. 100/2001 Sb.,
o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování
vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákona“), záměru „ZEVO - Závod
na energetické využití odpadu - Cheb“ podle § 6 odst. 1 zákona a sdělujeme Vám, že tento záměr
bude podroben zjišťovacímu řízení podle § 7 zákona.
Město Cheb, jako dotčenou obec, žádáme ve smyslu § 16 odst. 3 cit. zákona o zveřejnění informace
o oznámení a o tom, kdy a kde je možné do oznámení nahlížet, na úředních deskách a nejméně ještě
jedním v dotčeném území obvyklým způsobem. Doba zveřejnění je nejméně 15 dnů. Zároveň žádáme
v souladu s § 16 odst. 4 zákona o zaslání písemného vyrozumění o dni vyvěšení informace
o oznámení na úřední desce.
Dále žádáme ostatní dotčené subjekty, dotčené územní samosprávné celky (obec a kraj) ve smyslu § 6
odst. 4 zákona o zaslání vyjádření k oznámení příslušnému úřadu nejpozději do 20 dnů ode dne
zveřejnění informace o oznámení na úřední desce kraje (tj. do 16. prosince 2012). Ve vyjádření
uvítáme Váš názor, zda je nutné záměr posoudit dle cit. zákona. V případě nutnosti posouzení záměru
žádáme, aby vyjádření obsahovalo i doporučení, na které oblasti vlivů záměru na životní prostředí má
být v dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí kladen zvýšený důraz.
Do textové části oznámení lze také nahlédnout v Informačním systému EIA na internetových stránkách
CENIA (https://tomcat.cenia.cz/eia/view.jsp), kód záměru KVK458.
„Otisk úředního razítka“
Ing. Regina Kindratová
vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství
Rozdělovník:
Dotčené územní samosprávné celky:
1) Karlovarský kraj, Závodní 353/88, 360 21 Karlovy Vary
2) Město Cheb, nám. Krále Jiřího z Poděbrad 1/14, 350 20 Cheb 1
Dotčené správní úřady:
1) Krajská hygienická stanice Karlovarského kraje, Závodní 94, 360 21 Karlovy Vary
2) Městský úřad města Cheb, nám. Krále Jiřího z Poděbrad 1/14, 350 20 Cheb 1
3) Česká inspekce životního prostředí OI Ústí nad Labem, pobočka Karlovy Vary,
Drahomířino nábřeží 197/16, 360 09 Karlovy Vary
4) Krajský úřad Karlovarského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství
5) Ministerstvo zdravotnictví ČR - ČIL, Palackého náměstí 4, Praha 2, 128 01
Oznamovatel:
TEREA Cheb s.r.o., Májová 588/33, Cheb, 350 48 Cheb
Na vědomí:
MŽP ČR, Vršovická 65, 100 10 Praha 10